Maar dat is nog maar het begin, toch? Dat omvat niet planning, het stellen van doelen, redactionele kalenders, blogontwerp, ontwerpaanpassingen, multimedia, meerdere updates op sociale media, een workflowplan voor sociale media, bloggen voor gasten, netwerken, sponsoring, verkoop van partners, het maken van producten, het lanceren van producten, e-mailmarketing, nieuwsbrieven maken, deel uitmaken van de blogcommunity, naar evenementen gaan, op de hoogte blijven van trends…
Er is zoveel te doen.
In de vijf jaar dat ik blog, heb ik het gevoel dat ik alle fouten heb gemaakt. Een van mijn grootste was tijdverspilling. Als je naast werk en leven en andere verantwoordelijkheden blogt, is de tijd die je over hebt eindig. Nadat ik was gecrasht en verbrand met mijn slechte gewoonten, leerde ik heel snel wat zou werken om verspilde tijd te verminderen, en vervolgens creëerde ik strategieën om efficiënter te zijn.
Groeperen
Batchen is wanneer u dezelfde of vergelijkbare taken in één tijdsbestek voltooit. In plaats van een bericht te schrijven met een kop, afbeelding, berichttekst, enz., wil je misschien alle berichten voor de week in één keer schrijven, alle afbeeldingen in één keer bewerken en uploaden, enz. Het betekent dat je in de juiste headspace zit voor elke taak, in plaats van te schakelen tussen wat u moet doen, dan de volgende taak en weer terug.
Batchen is ook superhandig voor het retourneren van e-mails, het plannen van sociale media, algemeen schrijven, onderzoek, het zoeken naar afbeeldingen en de ondergeschikte taak die je haat maar moet worden gedaan (accounts, iemand?!).
Ik ben zelfs zo ver gegaan om te kiezen op welke dagen ik batchverwerking. Maandag was het creëren van inhoud, dinsdag was e-mail en afbeeldingen… Ik heb dit jaar wat aanpassingen moeten maken, maar het kiezen van dagen waarop ik het nuttigst was, was eigenlijk de meest succesvolle strategie die ik probeerde.
Het roosteren
Dit geldt zowel voor tijd als inhoud. Ik plan mijn tijd wanneer ik die heb, en ik plan inhoud.
Als ik bijvoorbeeld een paar uur over heb, besteed ik een paar minuten voordat ik aan de slag ga met het prioriteren van mijn taken en deze toe te voegen aan tijdblokken. Ik probeer meestal “eerst de kikker op te eten”, d.w.z. het ding doen dat het moeilijkst is om te doen, zodat de rest gemakkelijker is (en kan ook worden toegevoegd aan de takenlijst van morgen als ik gestoord word, omdat ze niet zoveel tijd hebben -gevoelig als de kikker).
Mijn kikker is meestal contentcreatie. Dat moet ik doen als ik gemotiveerd ben en ruimte heb om na te denken. Beeldverwerking kan ik later doen, en met minder hersenbandbreedte. Dus plan ik eerst de creatie, daarna andere taken.
Het plannen van content is erg handig als je niet elke dag tijd hebt om te bloggen of als je een pauze neemt. Het plannen van inhoud op uw blog en het plannen van uw sociale media betekent minder hands-on werk en meer tijd om aan andere dingen te werken. Zoals Netflix binge-watchen en popcorn eten.
Als u uw sociale media plant, zorg er dan voor dat u op bepaalde tijden op de platforms komt om op mensen te reageren. Het is het beste als je in realtime kunt posten en reageren, maar als dat niet altijd mogelijk is (ik weet zeker dat het dat niet is), plan dan de updates in en reageer wanneer je tijd hebt. Of wanneer je tijd in je dag hebt ingepland om te reageren!
Zoek uit wanneer je het meest efficiënt bent
Ik zal nooit vergeten dat ik op een ochtend wakker werd voor de vogels en me afvroeg of ik gewoon moest studeren voor mijn aanstaande test, alsof ik niet snel weer in slaap zou vallen. Ik was al snel verrast toen ik besefte hoe helder mijn denken was en hoe goed ik begreep wat ik las. Mijn aandacht was gefocust en de dingen waren volkomen logisch. Ik had het gevoel dat ik behoorlijk moeilijke concepten onder de knie had (het was tenslotte een derdejaars psychologie-examen) en goed op weg was om een test te halen – en dat allemaal voor het ontbijt! Ik wist meteen dat ik een ochtendmens was.
Hoewel werken in de vroege uurtjes de afgelopen jaren niet haalbaar was voor mij (twee kinderen die niet slapen, de hemel sta me bij), weet ik dat ik ‘s ochtends efficiënter ben voor hersentaken en naar tevredenheid kan reageer op e-mails en verzoeken, upload recepten en doe de administratie later op de middag. Ik ben ‘s nachts behoorlijk gefrituurd en kan amper een zin aan elkaar rijgen, dus ik doe niet eens de moeite.
Een vriendin van mij is het tegenovergestelde – ze begint pas laat in de middag echt te schrijven en schrijft tot het slapengaan. Het gaat erom te weten wanneer je het meest efficiënt bent, zodat je niet probeert een bericht van 2000 woorden op Facebook te schrijven, het algoritme verandert als je hondsmoe en fuzzy bent. Als je efficiënt bent, verspil je geen tijd – en als bonus voltooi je taken sneller.